اخذ ویزای شینگن

اخذ ویزای شینگن

 

 

 

 

اخذ ویزای شینگن

ویزای شینگن چیست و چرا خیلی از افراد خواهان داشتن این نوع ویزا هستند؟

در پاسخ به این سوال که “شینگن چیست؟” باید گفت که شینگن به منطقه‌ای در اروپا اشاره دارد که براساس توافقی رسمی، ۲۹ کشور عضو آن مرزهای داخلی خود را حذف کرده‌اند تا شهروندان واجد شرایط بتوانند به‌طور آزادانه و بدون محدودیت به .سایر کشورهای این منطقه سفر کنند.

اگر شهروند یا دارنده پاسپورت و کارت اقامت یکی از کشورهای حوزه شینگن باشید، می‌توانید بدون نیاز به ویزا، آزادانه در میان این کشورها سفر کنید. ویزای شینگن همانند یک بلیت طلایی است که با آن می‌توانید به‌راحتی به کشورهای مختلفی مانند آلمان، فرانسه یا اسپانیا سفر کنید.
این آزادی در سفر به کشورهای متعدد، یکی از دلایلی است که داشتن ویزای شینگن را بسیار ارزشمند می‌کند.

ویزای شینگن نوع A

این ویزا مختص ترانزیت فرودگاهی است و به دارنده آن اجازه می‌دهد در یکی از فرودگاه‌های حوزه شینگن توقف کند و سپس سفر خود را به مقصد نهایی ادامه دهد. این ویزا در تمامی فرودگاه‌های منطقه شینگن معتبر است، اما اجازه خروج از فرودگاه و ورود به کشورهای عضو شینگن را به فرد نمی‌دهد.

در صورتی که برای عبور از بیش از یک فرودگاه در منطقه شینگن نیاز به ویزا دارید، ویزای نوع A مناسب نخواهد بود. در این حالت باید برای دریافت ویزای شینگن نوع C اقدام کنید، زیرا پرواز بین چندین فرودگاه در حوزه شینگن به عنوان پرواز داخلی محسوب شده و نیازمند ویزای نوع C است.

همچنین، اگر قصد تعویض پرواز از یک فرودگاه به فرودگاه دیگر در حوزه شینگن را دارید، ویزای ترانزیت نوع A کفایت نمی‌کند و نیاز به اخذ ویزای نوع C خواهید داشت.

ویزای شینگن نوع B

ویزا نوع B به منظور حمل و نقل و ترانزیت استفاده می‌شود و در واقع نوعی ویزای ترانزیتی است که به همراه پاسپورت، به دارنده آن اجازه می‌دهد حداکثر تا ۵ روز با خودرو یا قطار از چند کشور در محدوده شینگن عبور کرده و به کشوری خارج از این منطقه سفر کند. در شرایط خاص، اگر ادامه سفر شما با قطار یا هواپیما به روز بعد موکول شود و نیاز به اقامت شبانه در هتل داشته باشید، باید محدوده ترانزیت بین‌المللی را ترک کنید و وارد حوزه شینگن شوید که در این صورت به ویزای ترانزیت نیاز خواهید داشت. 

این ویزا برای سفرهایی مناسب است که کمتر از پنج روز طول می‌کشد و به همین دلیل، مسافر پس از این مدت باید کشور موردنظر را ترک کند. دارنده این ویزای ترانزیتی می‌تواند تا حداکثر ۵ روز با خودرو یا قطار از منطقه شینگن عبور کرده و سپس منطقه را ترک کند. 

ویزای شینگن نوع C 

ویزای نوع C: این ویزا به دارنده خود اجازه می‌دهد تا به مدت ۹۰ روز در یک بازه زمانی ۱۸۰ روزه در منطقه شینگن اقامت کند. این ویزا می‌تواند به صورت یک‌بار ورود، دو بار ورود یا چندبار ورود صادر شود. 

این نوع ویزا، که از محبوب‌ترین ویزاهای شینگن است، به مسافرانی که قصد دارند برای تفریح، دیدار با خانواده و دوستان، یا شرکت در رویدادهای مختلف به این منطقه سفر کنند، اقامت کوتاه‌مدت می‌دهد. این ویزا به سه دسته تقسیم می‌شود: 

1. ویزای یک‌بار ورود (سینگل) شینگن:  

   دارنده این ویزا تنها یک بار مجاز به ورود به حوزه شینگن است. پس از خروج از این منطقه، اعتبار ویزا حتی در صورت باقی ماندن مدت اعتبار آن، به پایان می‌رسد. اگر روی ویزا در بخش “Number of Entries” عدد ۱ درج شده باشد، به معنای مجوز یک‌بار ورود به کشورهای شینگن است. 

2. ویزای دو بار ورود شینگن

   این ویزا به دارنده‌اش اجازه می‌دهد تا در یک دوره ۱۸۰ روزه، دو بار وارد حوزه شینگن شود. یعنی تا پایان اعتبار ویزا، مسافر می‌تواند دو بار به این منطقه سفر کند. 

3. ویزای چندبار ورود (مولتی) شینگن:  

   این ویزا، که با عنوان “Multiple-entry” شناخته می‌شود، به دارنده‌اش این امکان را می‌دهد که به دفعات متعدد وارد منطقه شینگن شود. با این ویزا، فرد می‌تواند هر شش ماه یک‌بار به مدت ۹۰ روز در کشورهای شینگن اقامت کند. بر روی این ویزا برچسب “Number of Entries MULT” درج می‌شود.

ویزای شینگن نوع D

این ویزا برای افرادی مناسب است که قصد دارند به‌دلایلی همچون تحصیل، کار، یا زندگی، به مدت طولانی در منطقه شینگن اقامت داشته باشند. 

علاوه بر ویزاهای توریستی شینگن که پیش‌تر معرفی شدند، ویزای نوع D یا National Visa برای اهداف تجاری و تحصیلی صادر می‌شود. این نوع ویزا برای اقامت‌های بلندمدت طراحی شده و به دو نوع سینگل و مولتی تقسیم می‌شود.انواع این ویزا عبارتند از:

ویزای شینگن نوع D – سینگل:

این نوع ویزا برای افرادی صادر می‌شود که قصد دارند برای دریافت خدمات درمانی یا سایر نیازهای کوتاه‌مدت در یکی از کشورهای شینگن اقامت داشته باشند. این ویزا به صورت یک‌بار ورود صادر می‌شود و پس از اتمام دوره مورد نظر، فرد باید به کشور خود بازگردد.

ویزای شینگن نوع D – مولتی:

دارندگان این نوع ویزا می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزای دیگری، به‌صورت مکرر به تمامی کشورهای منطقه شینگن سفر کنند. متقاضیان این ویزا شامل گروه‌های زیر می‌شوند:

  • ورزشکاران، هنرمندان، و متخصصانی که برای نمایش مهارت‌های خود به منطقه شینگن سفر می‌کنند.

  • دانشجویان بین‌المللی که برای پروژه‌های علمی یا پژوهشی به مدت کمتر از یک سال به این منطقه سفر می‌کنند.

  • افرادی که برای کار یا تحقیق در موسسات معتبر به کشورهای شینگن می‌روند (سوابق شخصی و خانوادگی آن‌ها بررسی می‌شود).

  • افرادی که به دلیل شرایط اضطراری پزشکی نمی‌توانند منطقه شینگن را ترک کنند.

  • دانشجویانی که قصد گذراندن دوره‌های پژوهشی یا آموزشی در یکی از کشورهای شینگن را دارند؛ این ویزا یک ساله است و قابلیت تمدید دارد.

 

اخذ ویزای شینگن

شرایط دریافت ویزای شینگن چیست؟

در سال 2024، اتحادیه اروپا قوانین جدیدی برای اخذ ویزای شینگن وضع کرده است. متقاضیان برای دریافت این ویزا باید شرایط مشخصی را رعایت کنند، و در صورت عدم رعایت این شرایط، درخواست آن‌ها رد خواهد شد. مهم‌ترین شرایط دریافت ویزای شینگن عبارت‌اند از:

گردش حساب بانکی و تمکن مالی:

متقاضیان باید گردش مالی حساب بانکی خود در ۶ ماه گذشته را ارائه دهند. افسران ویزا میانگین ورودی و خروجی حساب شما را بررسی کرده و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که آیا شما از توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های اقامت و مخارج روزانه خود در منطقه شینگن برخوردار هستید یا خیر. این مورد نشان‌دهنده توانایی شما برای تأمین هزینه‌های سفر بدون نیاز به کمک دیگران است.

تعیین هدف دقیق سفر:

مشخص کردن هدف دقیق سفر به منطقه شینگن بسیار مهم است. این اقدام به افسر پرونده کمک می‌کند تا با شفافیت بیشتری در مورد اعطای ویزا تصمیم‌گیری کند. به عنوان مثال، اگر هدف شما گردشگری است، اضافه کردن یک برنامه سفر دقیق که شامل جزئیات بازدید از کشورهای مورد نظر است، می‌تواند به تأیید درخواست ویزا کمک کند.

ارائه مدارک کامل، سابقه سفر و شرایط سنی:

ارائه مدارک کامل و معتبر یکی از اصولی‌ترین شروط برای دریافت ویزای شینگن است. سفارت‌های اروپایی نسبت به افراد مجرد زیر ۳۰ سال که سابقه سفر به اروپا ندارند، سخت‌گیری بیشتری دارند. همچنین، داشتن سابقه سفر به کشورهای معتبر دیگر و به‌ویژه ویزای شینگن قبلی، می‌تواند شانس دریافت ویزا را افزایش دهد.

دعوتنامه معتبر یا سابقه ویزای شینگن:

داشتن یک دعوتنامه معتبر از سوی فرد یا سازمانی در منطقه شینگن یا داشتن سابقه ویزای شینگن در پنج سال اخیر، از عوامل مؤثر در افزایش شانس دریافت ویزا است. این موارد نشان می‌دهند که شما ارتباطات معتبر و سابقه سفر قابل اعتمادی

دارید.

برای دریافت ویزای شینگن مولتی، طبق ماده 21(5) از مقررات 810/2009 (Visa Code)، باید شرایط زیر را نیز دارا باشید.

هدف توجیه‌پذیر برای سفر مکرر: سفرهای مکرر یا منظم شما باید دلایل منطقی و موجهی داشته باشد که افسر ویزا آن را تأیید کند.

سوابق سفر قابل اعتماد: داشتن سابقه سفر معتبر و شفاف به کشورهای مختلف، از جمله داشتن انواع ویزاهای معتبر بین‌المللی، نشان‌دهنده قابلیت اعتماد شماست.

وضعیت اقتصادی قابل قبول: وضعیت مالی شما در کشور مبدا باید مستحکم و قابل قبول باشد تا توانایی شما برای تأمین هزینه‌های سفر و اقامت را اثبات کند.

قصد ترک منطقه شینگن پیش از پایان اعتبار ویزا: شما باید بتوانید به‌صورت قابل اثبات نشان دهید که پیش از اتمام اعتبار ویزا قصد خروج از منطقه شینگن را دارید. این قصد باید منطقی و مستند باشد تا افسر ویزا را قانع کند.

مراحل اخذ ویزای شینگن

تعیین نوع ویزا و هدف سفر

در ابتدای فرآیند، باید مشخص کنید که چه نوع ویزایی نیاز دارید. انواع ویزا شامل ویزای توریستی، تحصیلی، کاری، تجاری، ویزای ملاقات با خانواده و دوستان، ویزای علمی و ویزای فعالیت‌های ورزشی یا فرهنگی است. تعیین هدف سفر و نوع ویزای مورد نیاز، به شما کمک می‌کند تا فرآیند اخذ ویزا را به‌صورت مؤثرتر و سریع‌تر پیش ببرید.

انتخاب کشور مقصد

پس از تعیین نوع ویزا، باید مشخص کنید که قصد سفر به کدام کشور شینگن را دارید. اگر تنها به یک کشور سفر می‌کنید، باید از طریق سفارت یا مرکز ویزای آن کشور اقدام کنید. در صورتی که قصد سفر به چند کشور شینگن را دارید، باید درخواست خود را به سفارت کشوری که بیشترین مدت اقامت را در آن خواهید داشت، ارائه دهید. اگر مدت اقامت شما در کشورهای مختلف برابر است، درخواست را به سفارت اولین کشوری که وارد آن می‌شوید، ارائه کنید.

زمان مناسب برای درخواست ویزا

زمان‌بندی در ارائه درخواست ویزا بسیار مهم است. بهتر است که حداقل سه ماه قبل از تاریخ سفر خود برای اخذ ویزا اقدام کنید. زودتر اقدام کردن به شما این اطمینان را می‌دهد که در صورت بروز مشکلات، زمان کافی برای رفع آنها خواهید داشت. حداقل زمان مناسب برای درخواست ویزا ۱۵ روز قبل از سفر است، اما توصیه می‌شود که حداقل سه هفته قبل از سفر اقدام کنید.

 رزرو وقت سفارت

بعد از مشخص کردن مقصد و نوع ویزا، باید وقت مصاحبه از سفارت کشور مورد نظر بگیرید. در برخی از سفارت‌ها امکان رزرو وقت به‌صورت آنلاین وجود دارد، در حالی که در برخی دیگر باید به‌صورت حضوری مراجعه کنید.

 تکمیل فرم درخواست ویزا

فرم درخواست ویزا را از سایت سفارت یا به‌صورت حضوری دریافت و آن را با دقت تکمیل کنید. تمامی بخش‌های فرم باید به‌طور کامل پر شوند. فرم درخواست را در دو نسخه چاپ کرده و هر دو نسخه را امضا کنید.

اخذ ویزای شینگن

جمع‌آوری مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز شامل پاسپورت معتبر، دو عکس رنگی، بیمه سفر، رزرو بلیط رفت و برگشت، فرم درخواست ویزا، اثبات محل اقامت، و مدارک مالی است. همچنین ممکن است سفارت کشور مقصد مدارک اضافی نیز درخواست کند که باید آنها را تهیه و ارائه دهید

 

در تاریخ تعیین شده به سفارت مراجعه کرده و در مصاحبه شرکت کنید. در مصاحبه، افسر کنسولی از شما سوالاتی درباره هدف سفر، محل اقامت و جزئیات سفر خواهد پرسید. پاسخ‌هایتان باید صادقانه و با اطلاعاتی که در فرم درخواست ارائه کرده‌اید، مطابقت داشته باشد.

هزینه ویزا بسته به نوع ویزا و وضعیت متقاضی متفاوت است. این هزینه هنگام درخواست ویزا پرداخت می‌شود و در صورت رد شدن درخواست، قابل بازگشت نیست.

پس از اتمام مراحل فوق، باید منتظر پاسخ درخواست خود باشید. معمولاً بررسی درخواست ویزا تا ۱۵ روز طول می‌کشد، اما این مدت زمان ممکن است بسته به شرایط مختلف، بیشتر شود. در نهایت، نتیجه درخواست شما طی ۱۵ تا ۳۰ روز کاری اعلام خواهد شد

در صورت تأیید درخواست، از طریق پیامک یا ایمیل مطلع خواهید شد و می‌توانید ویزای خود را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای شینگن
::::برای اخذ ویزای شینگن، نیاز به ارائه مدارک زیر دارید. مدارک باید به دقت و به‌روز ارائه شوند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

اخذ ویزای شینگن

فرم درخواست ویزا:
فرم درخواست ویزای شینگن باید به‌طور کامل و دقیق پر شده و برای هر متقاضی به‌طور جداگانه تکمیل شود

عکس‌های پرسنلی:
دو قطعه عکس رنگی بیومتریک با زمینه سفید، اندازه ۴ × ۳ سانتی‌متر (برای ویزای توریستی) یا ۳.۵ × ۴.۵ سانتی‌متر (برای سایر ویزاها)، تمام رخ و جدید

پاسپورت:
پاسپورت فعلی با حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ پایان سفر و حداقل دو صفحه خالی

پاسپورت‌های قبلی (در صورت وجود) و کپی صفحات مهم

مدارک شناسایی:
اصل و کپی شناسنامه

کارت ملی

مدارک مالی:
پرینت گردش حساب بانکی سه ماهه اخیر با مانده حداقل ۳۰ میلیون تومان (برای ویزای اسپانیا، گردش ۶ ماهه نیاز است)، به زبان انگلیسی و مهر و امضا شده توسط بانک

گواهی مانده حساب بانکی با تاییدیه امور بین‌الملل

ضمانت نامه بانکی برای ضمانت برگشت سفر

اصل و ترجمه سند ملکی (در صورت وجود)

مدارک شغلی و استخدامی:

مشاغل دولتی: معرفی‌نامه از محل کار با ذکر سمت شغلی، اصل لیست بیمه و سه فیش حقوقی اخیر، حکم کارگزینی یا کارت بازنشستگی

مشاغل خصوصی: جواز کسب، پروانه بهره‌برداری، گواهینامه فعالیت، کارت بازرگانی، و آگهی تاسیس و تغییرات

پزشکان: پروانه مطب، کارت نظام پزشکی معتبر، حکم کارگزینی، سه فیش حقوقی اخی

وکلا: پروانه وکالت

بازنشسته‌ها: آخرین حکم بازنشستگی و فیش حقوقی اخیر

مشاغل غیر دولتی: گواهی اشتغال به کار با ذکر سمت و میزان حقوق دریافتی، سوابق بیمه تامین اجتماعی، و سه فیش حقوقی اخیر

مدارک سفر:

بلیط پرواز رفت و برگشت

برگه تأییدیه رزرواسیون هتل (واچر) یا دعوت‌نامه از دوستان یا اقوام در صورت اقامت در منزل آنها، به همراه کپی پاسپورت و کارت شناسایی میزبان و مدارک اثبات اقامت وی در حوزه شینگن

بیمه مسافرت:

بیمه مسافرتی بین‌المللی با پوشش درمانی حداقل ۳۰,۰۰۰ یورو و پوشش کرونا برای کشورهای حوزه شینگن

مدارک توجیه‌کننده هدف از سفر و برنامه سفر دقیق با ذکر جزئیات و مدارک افراد زیر 18 سال

رضایت‌نامه محضری یکی از والدین در صورت سفر با یکی از آنها یا بدون همراهی والدین

مدارک همسر
برای خانم‌های خانه‌دار، اصل و ترجمه مدارک شغلی و مالی همسر (تکمیل فرم مشخصات فردی)

مدارک اضافی
رضایت‌نامه محضری برای فرزندان زیر ۱۸ سال که بدون همراهی والدین یا با یکی از آنها سفر می‌کنن

تکمیل فرم اطلاعات فردی و خانوادگی به‌طور جداگانه برای هر یک از متقاضیا

حضور برای انگشت‌نگاری (برای افراد بالای ۱۲ سال)

هزینه ویزا
بین ۱۲۰ تا ۲۵۰ یورو برای هزینه درخواست و هزینه‌های جانبی ویزا شینگن

مدارک اضافی برای ویزای تجاری
دعوت‌نامه از یک شرکت معتبر در حوزه شینگن

قراردادها، فاکتورهای پرداخت‌شده، و مدارک دیگر که ارتباط کاری شما را نشان دهد

گزارش سالانه و مدارک دیگر که فعالیت‌های کاری شرکت را نمایش دهد

توجه:
تمام مدارک باید توسط دارالترجمه رسمی به زبان مورد درخواست سفارت ترجمه شوند و در روز انگشت‌نگاری ارائه گردند. همچنین، اطلاعات بیومتریک متقاضیان باید در سامانه سیستم اطلاعات ویزای اروپا (VIS) ثبت شده باشد، در غیر این صورت نیاز به انجام پروسه انگشت‌نگاری مجدد در محل سفارت است

هزینه ویزای شینگن
هزینه ویزای شینگن بسته به نوع ویزا و مقصدی که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. در اینجا، هزینه‌های مختلف و شرایط خاص را به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم

هزینه‌های استاندارد
بزرگسالان (۱۳ سال به بالا): ۸۰ یورو (تقریباً ۹۰ دلار آمریکا) به همراه هزینه‌های مراکز انگشت‌نگاری

کودکان ۶ تا ۱۲ سال: ۴۰ یورو (تقریباً ۴۵ دلار آمریکا) به علاوه هزینه‌های مراکز انگشت‌نگاری

کودکان زیر ۵ سال: رایگان

هزینه بر اساس مقصد
یونان، فرانسه، هلند و اسپانیا: ۳۰۰ یورو

ایتالیا و آلمان: ۴۰۰ یورو

لهستان: ۶۰۰ یورو

اخذ ویزای شینگن

تسهیلات برای برخی کشورها

اگر تابعیت یکی از کشورهای زیر را دارید، هزینه ویزا کاهش پیدا می‌کند و به ۳۵ یورو (تقریباً ۴۱ دلار آمریکا) خواهد بود

آلبانی

ارمنستان

آذربایجان

بوسنی و هرزگوین

کاپ‌ورد (کیپ‌ورد)

مقدونیه شمالی

گرجستان

مولداوی

مونته‌نگرو

صربستان

روسیه

اوکراین

اخذ ویزای شینگن

هزینه‌های اضافی

هزینه‌های مربوط به مراکز انگشت‌نگاری به هزینه‌های فوق افزوده می‌شود

معافیت از هزینه
دانشجویان و مدرسان برای تحصیل و دوره‌های آموزشی

محققان برای تحقیقات علمی
نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی و خیریه زیر ۲۵ سال که در رویدادهای سازمانی شرکت می‌کنند

اعضای خانواده شهروندان اروپایی که تحت قوانین خاص اتحادیه اروپا قرار دارند

توجه:

در صورتی که درخواست ویزا را لغو کنید یا درخواست شما رد شود، هزینه پرداختی به شما بازگردانده نخواهد شد

برای ویزاهای ملی و طولانی‌مدت، پیشنهاد می‌شود با کنسولگری سفارت مربوطه تماس بگیرید تا از هزینه دقیق مطلع شوید

ویزای شینگن برای کدام کشورهاست؟

ویزای شینگن برای 27 کشور اروپایی معتبر است. این کشورها شامل:

– اتریش

– مجارستان

– بلژیک

– جمهوری چک

– دانمارک

– استونی

– فنلاند

– فرانسه

– آلمان

– یونان

– هلند

– اسلوونی

– ایسلند

– نروژ

– لهستان

– پرتغال

– اسلواکی

– اسپانیا

– سوئد

– سوئیس

– مالت

– ایتالیا

– لتونی

– لیختن‌اشتاین

– کرواسی

– لیتوانی

– لوکزامبورگ

راحت‌ترین کشور برای دریافت ویزای شینگن

در حال حاضر، کشورهای شینگن برای اعطای ویزا سخت‌گیری بیشتری دارند و برای دریافت ویزا باید مدارک کاملی از جمله تمکن مالی و عدم سوءپیشینه ارائه دهید. به‌طور کلی، اسپانیا به دلیل انعطاف‌پذیری نسبی‌اش، ممکن است گزینه بهتری برای درخواست ویزا به‌ویژه برای اولین بار باشد. همچنین، توصیه می‌شود برای افزایش شانس خود، از تورهای گروهی استفاده کنید. برای سفر به کشورهایی مانند سوئیس و فرانسه، داشتن سابقه سفر خوب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

سخت‌ترین کشورها برای دریافت ویزای شینگن در 2024
برخی کشورها مانند فرانسه، اتریش، آلمان و هلند شرایط سختی برای اعطای ویزا به ایرانیان دارند:

– فرانسه: به متقاضیان ویزای اولی (افرادی که تاکنون سفر خارجی نداشته‌اند) به‌طور کلی ویزا نمی‌دهد.

-آلمان: به دلیل درخواست‌های پناهندگی بالا، شرایط برای دریافت ویزا بسیار سخت شده است و بدون دعوت‌نامه، شانس دریافت ویزا نزدیک به صفر است.

– اتریش و هلند: برای این کشورها باید مدارک مالی قوی و معتبر ارائه دهید.

بنابراین، قبل از درخواست ویزای شینگن، بهتر است شرایط و الزامات هر کشور را به‌دقت بررسی کنید.

استعلام ویزای شینگن
به طور کلی، پیگیری وضعیت صدور ویزای شینگن توسط آژانس‌های مسافرتی یا شخص متقاضی به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست. در واقع، پس از ثبت درخواست ویزا در سفارت یا کنسولگری، نیاز است تا مدت زمان تقریبی که معمولاً بین 2 هفته تا 1 ماه اعلام می‌شود، منتظر پاسخ نهایی باشید.

اگر در زمان درخواست ویزا، گزینه پیگیری از طریق پیامک را انتخاب کرده باشید، پس از بررسی مدارک و صدور تصمیم نهایی، پیامک حاوی نتیجه پذیرش یا رد درخواست ویزا به شماره تلفنی که در فرم درخواست ویزا ثبت کرده‌اید، ارسال می‌شود. همچنین، در صورتی که در فرم درخواست ویزا، بخش مربوط به ایمیل را نیز تکمیل کرده باشید، اطلاعات مربوط به وضعیت پیگیری ویزای شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد.

دلایل ریجکتی ویزای شینگن
دریافت ویزای شینگن ممکن است به دلایل مختلفی با مشکل مواجه شود. این مشکلات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سابقه مجرمانه: هر گونه سابقه کیفری، حتی اگر کوچک باشد، می‌تواند باعث رد درخواست ویزا شود.

مدارک جعلی یا ناقص: استفاده از مدارک جعلی یا ارائه مدارک ناقص می‌تواند به راحتی منجر به ریجکت ویزا شود. این شامل مدارک شغلی، مالی، و هویتی است.

پاسپورت نامعتبر: پاسپورت‌هایی که کمتر از 6 ماه اعتبار دارند یا آسیب‌دیده‌اند، نمی‌توانند برای درخواست ویزا پذیرفته شوند.

تمکن مالی پایین: عدم ارائه مدارک مالی کافی که نشان‌دهنده توانایی شما در تامین هزینه‌های سفر و اقامت باشد، می‌تواند باعث رد درخواست شود.

بیشتر بدانید: تمکن مالی مورد نیاز سفارت آلمان چقدر است؟

بیمه مسافرتی نامعتبر: عدم ارائه بیمه مسافرتی معتبر با پوشش کافی برای مدت زمان سفر.

مدارک شناسایی نامعتبر: ارائه مدارک شناسایی نامعتبر یا ناقص.

دعوت‌نامه غیرقابل‌قبول: دعوت‌نامه‌ای که توسط سفارت به عنوان غیرقابل‌قبول شناسایی شود.

توضیحات ناکافی درباره هدف سفر: عدم توضیح کافی و قانع‌کننده درباره هدف و برنامه سفر.

عدم اثبات بازگشت به کشور: عدم ارائه دلایل قانع‌کننده برای بازگشت به کشور مبدا پس از پایان سفر.

مدارک شغلی غیرقابل قبول: ارائه مدارک شغلی که با درآمد شما همخوانی نداشته باشد یا جعلی باشد.

حساب بانکی مشکوک: اگر حساب بانکی به طور ناگهانی و در زمان نزدیک به مراجعه به سفارت پر شده باشد، افسر سفارت ممکن است به آن مشکوک شود.

سن پایین و وضعیت تاهل: متقاضیان زیر 30 سال که تنها سفر می‌کنند، ممکن است شانس کمتری برای دریافت ویزا داشته باشند، به ویژه اگر ثابت نشود که قصد بازگشت به کشورشان را دارند.

مدارک اسکان نامعتبر: عدم ارائه مدارک معتبر برای رزرو هتل یا اجاره محل اقامت.

وضعیت نامطلوب ویزا: برنامه سفر غیر منطقی و عدم تطابق با مدارک ارائه شده.

نکات مهم
مدارک جعلی: استفاده از مدارک جعلی باعث رد درخواست ویزا در اکثر موارد می‌شود.

سابقه کیفری و مشکلات پاسپورت: هر گونه سابقه مجرمانه یا مشکلات در پاسپورت می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

تمکن مالی و بیمه مسافرتی: مدارک مالی و بیمه مسافرتی باید معتبر و کافی باشند.

مدارک شغلی و اسکان: مدارک شغلی باید با درآمد شما مطابقت داشته و مدارک اسکان باید معتبر باشند.

در صورتی که درخواست ویزای شما رد شود، ممکن است برای مدتی نتوانید برای ویزای شینگن اقدام کنید، بنابراین مهم است که تمام مدارک را به‌درستی و به‌طور کامل ارائه دهید.

اخذ ویزای شینگن

رفع ریجکتی ویزای شینگن:

اگر درخواست ویزای شینگن شما به دلایلی که ذکر شد رد شده است، می‌توانید اقداماتی برای رفع این ریجکتی انجام دهید. در ادامه، مراحل لازم برای این کار آورده شده است:

1. مهلت اعتراض: شما معمولاً 1 تا 2 ماه فرصت دارید تا به نتیجه درخواست ویزا اعتراض کنید.

2. ارسال نامه اعتراض: برای اعتراض، باید نامه‌ای رسمی به صورت ایمیل به سفارت کشور مقصد ارسال کنید و در آن دلایل رد درخواست خود را توضیح دهید.

3. اثبات وابستگی به کشور مبدا: اگر دلیل رد درخواست به عدم اطمینان از بازگشت شما به کشور مبدا باشد، باید با ارائه مدارکی مثل اسناد ملکی، شغلی، و سایر مدارک معتبر نشان دهید که به کشور خود وابستگی دارید و پس از پایان مدت ویزا به آن باز خواهید گشت.

4. رفع نواقص: اگر پرونده شما به دلیل نقص مدارک رد شده، باید این نواقص را برطرف کنید و مدارک جدید و کامل را ارسال نمایید.

5. عدم اعتراض: عدم اعتراض به نتیجه درخواست ویزا به معنای پذیرش رد درخواست شما است و این موضوع به عنوان یک نمره منفی در پرونده شما ثبت خواهد شد.

6. درخواست مجدد ویزا: اگر تصمیم به درخواست مجدد ویزا دارید، پیشنهاد می‌شود تا 1 تا 2 سال از تاریخ رد درخواست قبلی صبر کنید و همچنین برای افزایش شانس موفقیت خود، اقدام به دریافت تور گروهی نمایید.

با رعایت این مراحل، شانس شما برای رفع ریجکتی و دریافت ویزای شینگن افزایش می‌یابد.

سریع‌ترین روش دریافت ویزای شینگن
ویزای شینگن به چندین نوع مختلف مانند ویزای توریستی، کاری، تحصیلی و اسپانسرشیپ تقسیم می‌شود. از میان این انواع، ویزای اسپانسرشیپ معمولاً سریع‌ترین روش برای دریافت ویزا است.

اگر در کشورهای عضو شینگن اقوام درجه یک دارید که دارای تابعیت یا اقامت دائم هستند، می‌توانید با دریافت دعوتنامه از آنها اقدام به دریافت ویزای اسپانسرشیپ کنید. برای این منظور، فرد دعوت‌کننده باید شرایط زیر را داشته باشد:

تمکن مالی مناسب: فرد دعوت‌کننده باید قادر باشد از شما در مدت اقامت حمایت مالی کند.

مدارک هویتی و آدرس: ارائه مشخصات هویتی و آدرس محل سکونت از سوی فرد دعوت‌کننده الزامی است.

با داشتن دعوتنامه معتبر از این اقوام، فرایند دریافت ویزای شینگن معمولاً سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

سوالات رایج در مصاحبه ویزای شینگن 2024

مصاحبه ویزای شینگن تنها به ارائه مدارک محدود نمی‌شود؛ رفتار و نحوه پاسخگویی شما نیز تاثیر بسزایی در نتیجه درخواست ویزا دارد. آشنایی با سوالات متداول این مصاحبه می‌تواند شما را برای روز مصاحبه آماده‌تر کند. برخی از این سوالات عبارتند از:

وضعیت تأهل شما چگونه است؟ شغل همسرتان چیست؟

چرا به ویزای سه‌ماهه نیاز دارید؟ آیا امکان دارد سفر خود را کوتاه‌تر کنید؟

با چه کسی سفر می‌کنید؟

دلیل سفر شما به کشور ما چیست؟

آیا فرزندی دارید؟ آنها چند ساله هستند و چه‌کار می‌کنند؟

آیا در کشور ما دوست، فامیل یا آشنایی دارید؟

اگر برای دوره‌های تحصیلی یا پژوهشی سفر می‌کنید، چطور با کالج مورد نظر آشنا شدید؟

آیا توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های خود در مدت اقامت دارید؟

چه تضمینی وجود دارد که به کشور خود بازمی‌گردید؟

سوالات دیگری نیز ممکن است در روز مصاحبه مطرح شوند، مانند جزئیات مربوط به شغل شما، افرادی که با شما زندگی می‌کنند، یا اینکه چه کسی در زمان غیبت شما شرکت‌تان را اداره می‌کند. حتی ممکن است از شما پرسیده شود: «چرا باید باور کنیم که قبل از پایان اعتبار ویزا به کشور خود بازمی‌گردید؟» بهتر است برای هرگونه پرسش احتمالی آماده باشید.

بیشتر بدانید: سوالات مصاحبه سفارت آلمان ۲۰۲۴

مزایای ویزای شینگن

ویزای شینگن برای دارنده خود مزایای فراوانی به همراه دارد. این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به اخذ ویزای جداگانه، به 27 کشور اروپایی که عضو منطقه شینگن هستند سفر کنید. مدت زمان اعتبار ویزای توریستی شینگن به شما این امکان را می‌دهد که در یک دوره 180 روزه، به مدت 90 روز در این منطقه اقامت داشته باشید.

علاوه بر سفر توریستی، ویزای شینگن فرصت‌هایی را برای حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌ها فراهم می‌کند. کافی است با ارائه دعوت‌نامه مربوطه، ویزای شینگن خود را دریافت کنید.

یکی دیگر از مزایای مهم ویزای شینگن این است که امکان کار در یکی از کشورهای عضو این منطقه را نیز برای شما فراهم می‌کند. برای این منظور، باید از یک کارفرمای اروپایی دعوت‌نامه کاری دریافت کرده و سایر شرایط لازم را برآورده کنید. مدت اقامت شما در کشور مقصد نیز به طول مدت قرارداد کاری‌تان بستگی دارد.

ویزای شینگن همچنین به افرادی که به دنبال درمان پزشکی در اروپا هستند، خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد. پس از مذاکره با یک بیمارستان در کشور مورد نظر و تهیه مدارک پزشکی لازم، می‌توانید برای دریافت ویزای شینگن اقدام کنید.

ارزیابی ویزای شینگن

روند بررسی و تایید ویزای شینگن به دو مرحله اصلی تقسیم می‌شود. مرحله اول شامل بررسی و آماده‌سازی مدارک پیش از ارسال به سفارت است و مرحله دوم مربوط به بررسی مدارک در سفارت کشور مورد نظر می‌باشد.

به طور کلی، از لحظه ارسال مدارک نهایی به سفارت و انجام مراحل اداری، حدود 3 تا 4 هفته برای ارزیابی و صدور ویزا لازم است.

اعتبار ویزای شینگن

در ارتباط با اعتبار ویزای شینگن، دو مفهوم معمولاً با هم اشتباه گرفته می‌شوند: تاریخ اعتبار ویزا و تعداد روزهای مجاز برای اقامت. به طور کلی، اعتبار ویزای شینگن 6 ماه است، در حالی که مدت اقامت مجاز در این بازه، 90 روز می‌باشد.

برای مثال، اگر ویزای شینگن در اول سپتامبر صادر شود، دارنده ویزا می‌تواند تا پایان فوریه سال بعد (180 روز) وارد منطقه شینگن شود. این 180 روز همان مدت اعتبار ویزاست. اما در این مدت، فرد مجاز است حداکثر 90 روز در کشورهای عضو شینگن اقامت داشته باشد و باید پیش از پایان این مهلت 90 روزه منطقه شینگن را ترک کند.

در صورتی که فرد تجربه قبلی سفر به منطقه شینگن نداشته باشد، کدی که بر روی ویزای وی درج می‌شود عدد 1 خواهد بود. این به معنای آن است که فرد تنها یک بار مجاز به ورود به منطقه شینگن است و مدت اقامت مجاز برای وی به جای 90 روز، تنها 15 روز خواهد بود.

 

با ارائه این خدمات و مراحل، آژانس هواپیمایی باراژ نه تنها به مشتریان کمک می‌کند تا به‌راحتی و به سرعت ویزای شینگن را دریافت کنند، بلکه اطمینان می‌دهد که مشتریانشان از یک تجربه سفر شگفت‌انگیز و بی‌دغدغه لذت خواهند برد.